Huset

Minskat koffeinintag hjälper dig till bättre nätter

single-image

Vad kan du göra för att förbättra din sömn? Det är en fråga som många ställer sig – även de som inte har grava sömnproblem men som då och då sover dåligt av olika anledningar. Skillnaden efter en gods natts sömn är enorm och vi känner hur vi blir fulla av energi och orkar prestera på topp efter en bra natt. Nedan kommer ett tips som är värt att tänka på för att uppleva längre och bättre nätter.

Drick inte sent på dagen

Koffein har många fördelar och konsumeras av runt 90% av den svenska befolkningen. Vi är många som inleder dagen på kontoret med en kopp kaffe eller sätter oss ner med kollegorna efter lunch och avnjuter en bulle med en kopp kaffe. Kaffet är en del av den svenska kulturen och hjälper oss att snabbt få energi när vi känner oss nere och orkeslösa. En kopp kan förbättra fokus, energi och våra prestationer.

Men när kaffe konsumeras sent på dagen stimulerar koffein ditt nervsystem och kan hindra kroppen från att naturligt kunna koppla av på natten. Det finns en risk att du ligger i sängen och hur mycket du än försöker vill inte kroppen slappna av tillräckligt för att du ska kunna sova. I en genomförd studie i USA försämrade konsumtionen av koffein upp till 6 timmar före sängen avsevärt sömnkvaliteten hos en stor del av testpersonerna.

Koffeinet stannar i blodet och ger förändrade blodvärden upp till 8 timmar efter intagande. Därför bör du sluta dricka kaffe efter klockan 3 på eftermiddagen, särskilt om du är känslig för koffein eller har svårt att sova. Om du verkligen vill ha en kopp kaffe sent på eftermiddag eller på kvällen, testa att byta till koffeinfritt kaffe.

Sammanfattningsvis kan koffein kan försämra sömnkvaliteten avsevärt, särskilt om du dricker stora mängder sent på eftermiddag eller under kvällen. Notera ditt koffeinintag under en dag och se om du upplever någon förändring med minskat/mer planerat intag.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like